fitness-594143_1280Een gezonde levensstijl hoeft niet per se ingewikkeld te zijn of veel tijd te kosten. De volgende tien tips zijn namelijk met een klein beetje planning makkelijk toe te passen. Als je stukje bij beetje wat dagelijkse gewoontes verandert, zal het resultaat verbluffend zijn. Voor je lichamelijke én je geestelijke gezondheid. Go for it!

1. Verander je lifestyle in kleine stappen

Veel mensen willen rigoureus hun levensstijl aanpakken: ze nemen zich voor om iedere dag te sporten, de dag te starten met een fruitontbijt, te stoppen met roken en niet meer te snoepen. Het probleem is alleen dat veel mensen dit willen, maar dat niemand het volhoudt.

2. Drink water en groene thee

Frisdrank en vruchtensap bevatten veel suiker. Mijd deze drankjes dus zoveel mogelijk. Kies vaker voor groene thee, dat een positief effect heeft op je weerstand, je gewicht, aandoeningen voorkomt en veroudering tegengaat. Zorg ook voor een fles water op je bureau. Door veel water te drinken wordt je eten beter verteerd en raakt je lichaam afvalstoffen kwijt.

3. Neem meer beweging op in je dagelijkse agenda

Intensief sporten kost veel tijd. Maak het jezelf gemakkelijk en doe klusjes die regelmatig terugkeren – zoals boodschappen doen – lopend of fietsend. Werk je aan de computer, doe dan regelmatig wat rek- en strekoefeningen.

Juist fysieke inspanning werkt ontspannend na een dag hard werken. Dus ga eerst lekker bewegen en daarna pas op de bank hangen. Sport overigens niet vlak voor het slapen, want dan houdt de adrenaline je uit je slaap.

4. Hapklare, gezonde snacks binnen handbereik

Haal niet te veel koek en chips in huis, want daar kun je toch niet van afblijven. Zet ’s avonds gewassen druiven of snoeptomaatjes op tafel. Zorg wel dat je crackertjes en een gezonde dip in huis hebt. Voor als je toch iets knapperigs wilt.

Plan de hoeveelheid fruit en rauwkost die je eet. Snijd ’s ochtends een bakje met fruit of maak een bakje klaar met tomaatjes, peentjes en komkommer. Snack hier de hele dag uit wanneer je behoefte hebt aan een tussendoortje.

5. Gezonder snoepen

Uiteraard heb je ook wel eens iets lekkers verdiend. Ga er dan rustig voor zitten en neem de gezondere varianten van lekkere tussendoortjes, zoals:
– Pure chocola
– Ovengebakken chips
– Gemengde noten: die bevatten goede vetten, vitamines en antioxidanten
– Dips van houmous of avocado

6. Slaap meer

Er zijn zoveel klusjes en leuke dingen om te doen in het leven. En dan moet er natuurlijk ook nog gewerkt worden! Wat er helaas bij veel mensen inschiet is de benodigde hoeveelheid slaap. Die is voor iedereen anders, maar bedraagt meestal acht uur.

Probeer uit hoeveel uren slaap jij nodig hebt om je fit te voelen en zet ’s avonds op tijd je elektronische apparaten uit. Lichtgevende schermen zorgen voor te veel prikkels en verstoren je vermogen om in slaap te vallen. Neem ook geen alcohol, koffie of sigaretten voor het slapen.

7. Zorg voor voldoende ontspanning

Plan voldoende leuke activiteiten in. Voor de één is dat een tochtje op de racefiets, een saunabezoek of een afspraak in het café. Voor de ander bestaat ontspannen uit een goed boek lezen, uit eten gaan en yogaoefeningen doen. Wat je ook doet: bewegen, lachen of iets aan je ademhalingstechniek doen is supergezond voor je lichaam en geest.

8. Bereid gezonde maaltijden

We eten te vet, te zoet en te zout. Door zoveel mogelijk zélf je maaltijden te bereiden, voorkom je dat je te veel ongezonde en bewerkte rommel binnenkrijgt. Het enige nadeel: het kost wat meer moeite om zelf je ontbijt, lunch of avondeten te bereiden dan om voor kant-en-klaar te gaan. Vries daarom porties zelfgemaakt eten in voor als je eens geen tijd hebt om te koken.

9. Plan je maaltijden

Maak je avondmaaltijd van tevoren klaar als je al weet dat je een avond laat thuis zult zijn. Anders val je toch voor een menu van de snackbar of een (te vette en te zoute) kant-en-klaarmaaltijd. Doe niet elke dag boodschappen, maar maak een lijstje met wat je voor een aantal dagen nodig hebt aan ingrediënten.

10. Schrijf je doelen op

Schrijf eerst drie gewoontes op die je zou willen veranderen in je leven. Houd je plannen uiteraard wel realistisch. Toch gezwicht voor een ongezonde snack of een gebakje? Laat je dan niet uit het veld slaan. Focus steeds een aantal dagen of weken op het doorvoeren van een nieuwe gewoonte en houd vol. Stel jezelf ook een beloning in het vooruitzicht voor als je een doel bereikt hebt.