Op vakantie gaan zorgt al voor de nodige dingen op je ‘to-do’ lijstje. Je denkt er niet snel aan, maar vergeet absoluut niet je caravanbanden op je lijstje te zetten. Regelmatige controle is namelijk niet overbodig. Naast de controle van je bandenspanning, moet je ook eens naar de leeftijd van de banden kijken.

Slijt een caravanband?
Gemiddeld genomen rijd je eens per jaar met je caravan naar de camping. Natuurlijk leg je dan wel aardig wat kilometers af, maar als je dat afzet tegenover hoeveel kilometers je de rest van het jaar opgeteld rijdt, is de afstand met je caravan minimaal. Reden om aan te nemen dat het met die banden wel goed zit. Het profiel is nog prima, dus je lekenoog keurt het al snel goed. Fout. Bijvoorbeeld door droogtescheurtjes gaan je banden hard achteruit waardoor na een jaar of zeven de kans op een klapband erg groot is. Bovendien moet je niet onderschatten wat stilstand in de stalling doet voor je banden. Bespaar je dus de ellende en vervang je banden binnen die termijn.

Een klapband, dat wil niemand
Naast jezelf breng je met een klapband je hele omgeving in gevaar. Denk aan de andere inzittenden, maar ook aan de mensen die naast je rijden. Niemand zit te wachten op narigheid in het buitenland, denk maar aan de smalle vluchtstroken in Frankrijk of de minder goed geregelde autohulp in de verschillende andere landen. De juiste controle geeft overigens geen garantie: soms kan een band na een jaar al klappen, bijvoorbeeld door een scherp steentje dat vastzit in het profiel.

De productiedatum van de caravanband
Gelukkig is er een trucje om te zien hoe oud je band is, het is af te lezen aan een codering op de caravanband. Code 400 betekent dat de band geproduceerd is in week 40 van het jaar 1990 of 1980. Het verschil tussen deze twee jaartallen is natuurlijk wel erg groot waardoor vanaf 2000 besloten is de code langer te maken. Code 2400 betekent dat de productiedatum in week 24 van het jaar 2000 geweest is.

Bandenanalyse door een expert
Natuurlijk is het slim om je banden te laten controleren voor je op reis gaat. Bandenspanning en slijtage komen dan aan bod, maar ook balancering en de ventielen. Ga je toch een stuk meer ontspannen op reis.